Pompa ciepła jest rozwiązaniem coraz powszechniej wykorzystywanym do ogrzewania budynków oraz podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Jeśli posiadasz tego rodzaju system w swoim domu bądź rozważasz jej montaż, z całą pewnością zastanawiasz się, czy musisz ją zarejestrować. Co mówią na ten temat przepisy prawne?
Rejestracja pompy ciepła – kiedy jest obowiązkowa?
Zgodnie z ustawą z dnia 15 maja 2015 roku o substancjach zubożających warstwę ozonową SZWO, znaną również jaką ustawa F-gazowa, która ma na celu wprowadzenie ustaleń z Rozporządzeń wydanych przez Wspólnotę Europejską w kwestii stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych, rejestracja pompy ciepła jest obowiązkowa, jednak nie dla wszystkich. W tym celu konieczne jest spełnienie kilku warunków. Przede wszystkim jest to uzależnione od rodzaju pompy ciepła – czy jest to pompa ciepła typu monoblok czy typu split, czynnika chłodniczego, który w niej się znajduje, a także jego ilości.
Rejestracja pompy ciepła jest obowiązkowa w przypadku urządzeń, które zawierają czynnik chłodniczy będący F-gazem lub SZWO w ilości:
- więcej niż 5 ton czynnika chłodniczego dla urządzeń niehermetycznie zamkniętych, czyli pomp ciepła typu split,
- więcej niż 10 ton czynnika chłodniczego dla urządzeń hermetycznie zamkniętych, czyli pompy ciepła typu monoblok.
Informacje o tym, czy pompa ciepła jest hermetycznie zamknięta, czy też nie oraz o rodzaju i ilości zastosowanego w urządzeniu czynnika chłodniczego, znajdziemy w danych technicznych urządzenia, a także na tabliczce znamionowej, która umieszczana jest na pompie ciepła.
Obowiązek rejestracji pompy ciepła – na kim spoczywa?
Ustawa F-gazowa wprowadziła obowiązek rejestracji pomp ciepła, które zawierają fluorowane gazy cieplarniane. Jeśli w pompach ciepła znajdują się czynniki chłodnicze takie jak np. R410A, R407C, muszą one być zarejestrowane. Ustawa wskazuje, że rejestrację pompy ciepła wykonuje właściciel urządzenia, czyli operator. Jest on także odpowiedzialny za zlecanie regularnych przeglądów i kontrolowania tego, jak działa urządzenie, odnotowywanie przeglądów w Karcie urządzenia oraz ewentualne naprawy.
Jak zarejestrować pompę ciepła?
Rejestracja pompy ciepła polega na założeniu posiadanej pompie ciepła Karty urządzenia w Centralnym Rejestrze Operatorów (CRO) przez właściciela pompy ciepła. Musi tego dokonać w terminie:
- 15 dni od momentu dostarczenia urządzenia – dotyczy to pompy ciepła monoblok – hermetycznie zamkniętej,
- 15 dni od pierwszego uruchomienia pompy ciepła typu split – niehermetyczni zamkniętej.
Cała procedura rejestracji pompy ciepła nie jest skomplikowana. Należy najpierw założyć konto w Centralnym Rejestrze Operatorów (CRO) poprzez ich stronę: http://www.cro.ichp.pl/, a po jego pozytywnej weryfikacji przez Biuro Ochrony Warstwy Ozonowej i Klimatu zalogować się i wprowadzić dane niezbędne do założenia Karty urządzenia. Informacje, które trzeba podać, znajdują się na tabliczce znamionowej pompy ciepła i są to m.in. numer fabryczny urządzenia, rok produkcji, rodzaj czynnika chłodniczego oraz jego ilość. Po założeniu Karty urządzenia, możliwe jest jej udostępnianie instalatorowi bądź serwisantowi posiadającym uprawnienia F-gazowe w celu dokonywania wpisów o przeprowadzonych czynnościach – przeglądach, naprawach, kontrolach szczelności i innych.
Niezarejestrowanie pompy ciepła – potencjalne konsekwencje
Pompa ciepła wymaga rejestracji w niektórych przypadkach, jak również regularnych przeglądów, które muszą być odnotowane w Karcie urządzenia. Za niedopełnienie wymogów prawnych, które są określone w Ustawie, grożą bowiem m.in. kary finansowe. Są one nakładane zarówno za brak dopełnienia formalności, jak i za przekroczenie terminów, w których powinny być przeprowadzone. Wysokość kar naliczanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska i wynoszą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Mniejsze kary będą dotyczyć osób, które spóźnią się z założeniem Karty urządzenia, wpisem o wykonanej naprawie lub przeglądzie czy pozostawią bez poprawy błąd w Karcie, zaś wyższe, sięgające nawet 10 tys. zł mogą dotknąć osób, które nie dokonają kontroli szczelności w wyznaczonym terminie, nie dopilnują, aby wpisu w Karcie urządzenia dokonywała osoba posiadająca stosowne uprawnienia czy nie dokonają ponownej kontroli szczelności w odpowiednim terminie, czyli po upływie miesiąca po wykryciu i naprawieniu awarii.